Alarm fabryczny w samochodach

Co to jest alarm fabryczny i jakie spełnia funkcje.

Alarm samochodowy to urządzenie elektroniczne instalowane w pojeździe w celu zniechęcenia do kradzieży samego pojazdu, jego zawartości lub obu tych elementów. Działanie alarmu polega na emitowaniu głośnego dźwięku (często jest to zamontowana w pojeździe syrena, klakson, nagrane wcześniej ostrzeżenie słowne, klakson pojazdu lub kombinacja tych urządzeń), gdy spełnione są warunki niezbędne do jego uruchomienia. Takie alarmy mogą również powodować miganie świateł  pojazdu, mogą powiadamiać właściciela pojazdu o zdarzeniu za pomocą systemu przywoławczego oraz przerywać jeden lub więcej obwodów elektrycznych niezbędnych do uruchomienia samochodu. Mimo że są niedrogie w zakupie i instalacji, skuteczność takich urządzeń w odstraszaniu przed włamaniem lub kradzieżą pojazdu, gdy ich jedynym efektem jest emitowanie dźwięku, wydaje się znikoma.

Alarmów samochodowych nie należy mylić z immobilizerami; chociaż celem obu jest zapobieganie kradzieży samochodu, działają one w odmienny sposób. Immobilizer zazwyczaj nie zapewnia żadnych dźwiękowych ani wizualnych zabezpieczeń przed kradzieżą, ani nie wymaga od kierowcy więcej uwagi niż od kierowcy samochodu bez immobilizera.

Alarmy samochodowe można podzielić na dwie kategorie:

OEM (wbudowane fabrycznie w samochód)
Aftermarket (instalowane w dowolnym momencie po wyprodukowaniu samochodu, np. przez dealera nowych samochodów, sklep z akcesoriami samochodowymi lub właściciela pojazdu).
Alarmy często są wyposażone w różne funkcje. Zdalne alarmy samochodowe składają się zazwyczaj z dodatkowego odbiornika radiowego, który umożliwia właścicielowi bezprzewodowe sterowanie alarmem za pomocą pilota. Zdalne alarmy samochodowe są zazwyczaj wyposażone w szereg czujników, w tym immobilizery i czujniki ruchu.

Zdalne alarmy samochodowe bez kluczyka są zazwyczaj oparte na silnych metodach uwierzytelniania kryptograficznego:
– Odbiornik radiowy
– Immobilizer
– Czujnik ruchu
– Bezprzewodowe USB

Alarmy OEM

Prawie wszystkie alarmy OEM są zazwyczaj uzbrajane i rozbrajane za pomocą pilota bezkluczykowego otwierania pojazdu. W wielu pojazdach wkładki bębenkowe w drzwiach kierowcy lub pasażera aktywują przełączniki, dzięki czemu użycie klucza w tych drzwiach powoduje uzbrojenie lub rozbrojenie alarmu. W niektórych pojazdach alarm uzbraja się po naciśnięciu przełącznika blokady drzwi przy otwartych drzwiach kierowcy, a następnie zamknięciu tych drzwi. Niektóre pojazdy rozbrajają się po włączeniu zapłonu; często, gdy pojazd jest wyposażony w immobilizer oparty na kluczyku i alarm, połączenie ważnego kodu kluczyka i zapłonu powoduje rozbrojenie systemu.

Alarmy pochodzące z rynku wtórnego

Podobnie jak alarmy OEM, systemy pochodzące z rynku wtórnego są zwykle uzbrajane i rozbrajane za pomocą pilota. Zazwyczaj nie mają one możliwości rozbrajania z zewnątrz za pomocą kluczyka, ale zazwyczaj mają ukryty przełącznik do zdalnego rozbrajania.

Skuteczność alarmów samochodowych

Chociaż alarmy samochodowe są dostępne od początku ery motoryzacyjnej, gwałtowny wzrost liczby ich instalacji w latach 80. i 90. oraz fakt, że prawie wszystkie rodzaje alarmów samochodowych można łatwo przypadkowo uruchomić (często z powodu wysokiej czułości), sprawia, że osoby, które je słyszą, często je ignorują. W 1994 r. nowojorska policja stwierdziła, że alarmy samochodowe mogą przyczyniać się do częstszych kradzieży samochodów i włamań. W 1992 r. w Nowym Jorku odnotowano przypadek złodzieja, który celowo włączył alarm w samochodzie, aby ukryć odgłos wybijanej szyby.

Ze względu na dużą liczbę fałszywych alarmów samochodowych wielu producentów pojazdów nie montuje już fabrycznie prostych, głośnych alarmów, oferując w zamian ciche immobilizery. Alternatywą jest system śledzenia pojazdów dostępny na rynku wtórnym, który pozwala łatwo namierzyć skradzione pojazdy. Większość policyjnych systemów śledzenia wymaga od użytkownika uiszczania okresowej opłaty, natomiast fabryczne immobilizery są wliczone w cenę zakupu pojazdu. Systemy lokalizacyjne GPS umożliwiają właścicielowi pojazdu blokowanie i odblokowywanie, śledzenie i wyłączanie rozrusznika pojazdu przez Internet.

Często zdarzają się fałszywe alarmy, ponieważ właściciele alarmów samochodowych stosują wysokie ustawienia czułości. Może to być główny powód, dla którego głośne dźwięki o niskiej częstotliwości (głośna muzyka, inne samochody lub motocykle z głośnymi układami wydechowymi, burze itp. Drugim możliwym powodem jest niewłaściwa instalacja niektórych części systemu alarmowego.

Przykład pilota do golfa VIII . Steruje on centralnym zamkiem oraz alarmem.

Posiada on dodatkowo system KEYLESS.