Blokada kierownicy
Jak działa i jakie spełnia funkcje
Blokada kierownicy to jeden z pierwszych pomysłów jakie zastosowano masowo aby utrudnić kradzież samochodu.
Wyróżniamy dwa rodzaje blokad kierownicy:
– fabryczna
– niefabryczna (dokładana)
Działanie i budowa fabrycznej blokady kierownicy
Fabryczna blokada niewidoczna, zabudowana w kolumnie kierownicy. Po wyjęciu kluczyka zwalniany jest rygiel, który wsuwając się w specjalne wcięcie uniemożliwia obrót kierownicą. Blokady tego typu są stosowane obecnie w produkowanych pojazdach.
W nowszych autach rygiel sterowany jest elektrycznie, zawsze tam gdzie występuje stacyjka elektroniczna. Rygiel jest elementem wykonawczym modułu blokady kierownicy i jest oddzielnie diagnozowany za pomocą komputera diagnostycznego. Miejsce montażu to kolumna kierownicza blisko koła kierownicy.
Zamocowany jest specjalnymi śrubami aby nie można było go w łatwy sposób usunąć. To zrozumiałe z uwagi na jego funkcję.
Blokada kierownicy – działanie i budowa niefabrycznej
Te blokady występują w kilku wariantach. Typowa to montaż na samej kierownicy.
Można też spotkać połączenie kierownicy z wybranym pedałem za pomocą metalowego drążka.
Właśnie, ale jak działa blokada kierownicy?
Gruby i masywny kawał metalu umieszczony na kole kierownicy. Zapina się za pomocą specjalnego zamka. Jego zadaniem jest brak możliwości obrotu kołem kierownicy. Wystaje on poza obrys koła na tyle dużo że zatrzymuj sie na drzwiach kierowcy, nogach kierowcy.
Częściowo można obrócić kierownicą. Podobnym rozwiązaniem jest blokada stosowana na pedały gazu i hamulca. To dość ciekawe rozwiązanie, ale w praktyce mało wygodne podczas montażu przez użytkownika.
blokada kierownicy – skuteczność
Fabryczną blokadę dostajemy gratis więc o niej nie będę pisał. inwestowanie w blokadę dokładaną należy przemyśleć.
Na złodzieja przypadkowego bez narzędzi to jest jakaś przeszkoda. Na pewno auto się obroni.
Niestety głównym argumentem na minus jest to że ją widać doskonale. Dlatego złodziej może się do tego przygotować. Jest wiele metod demontażu takiej blokady.
Też dlatego, że są już na rynku dziesiątki lat , więc doświadczenie amatorów cudzej własności rośnie.
Można ją potraktować jako pierwszy próg do sforsowania, ale nie opierać się jako na głównej przeszkodzie antykradzieżowej.
Dowiedz się więcej o zabezpieczeniach przeciw kradzieżowych do samochodów – odwiedź zakładkę o alarmach lub immobiliserach.
Na zdjęciu poniżej blokada kierownicy.

